Kolagen – co powinieneś o nim wiedzieć?

0
163

Kolagen jest to bardzo ważny budulec tkanek. Dzięki kolagenowi Twoja skóra jest gładka oraz jędrna. Jednak im jesteś starszy, tym Twój organizm wytwarza go znacznie mniej. To powoduje, że na skórze pojawiają się pierwsze zmarszczki. Co warto wiedzieć o kolagenie? Jak uzupełnić braki kolagenu w organizmie? Gdzie znajduje się kolagen w pokarmach?

Czym jest kolagen?

Kolagen jest białkiem składającym się z łańcuchów aminokwasów i spoiwem, które łączy ze sobą komórki kości, skóry oraz chrząstki. Produkuje go organizm. Warto wiedzieć, że nazwa kolagen pochodzi z języka greckiego, w którym słowo to oznacza „klej”.

Każdy z kolagenu, których jest około 30 rodzajów, pełni konkretną funkcję. Jego odpowiednia ilość w organizmie powoduje, że:

  • skóra jest dobrze napięta oraz gładka,
  • rany szybko się goją,
  • złamane kości szybko się zrastają,
  • stawy funkcjonują bez bólu,
  • naczynia krwionośne zachowują elastyczność.

Brak kolagenu w organizmie najszybciej zaobserwujesz na twarzy oraz szyi. Wówczas pojawiają się pierwsze oznaki starzenia, takie jak na przykład nieestetyczne bruzdy i zmarszczki. Skóra wiotczeje, ponieważ wraz z utratą kolagenu traci swoją elastyczność. Pojawia się także pobolewanie w stawach oraz następuje pogorszenie krążenia krwi.

Kolagen – w pokarmach i suplementach

Poziom kolagenu w dużym stopniu zależy od Twojej diety. Znajdziesz go nie tylko w pokarmach, ale także i w różnych kosmetykach. Co ciekawe, istnieje także specjalna dieta kolagenowa, którą rekomenduje się osobom cierpiącym na niedobór tego składnika.

Kolagen w pokarmach obecny jest w:

  • żelatynie spożywczej,
  • podrobach,
  • kurzych łapkach,
  • chrząstkach rekina.

Musisz jednak wiedzieć, że produkty te nie należą do najzdrowszych, ponieważ spożywanie ich zbyt często negatywnie wpływa na zdrowie. Jak zatem zmniejszyć zmęczenie i jednocześnie poprawić wydolność organizmu? Stosując Solgar z witaminą D3 zauważysz znaczną poprawę stanu swojego zdrowia i samopoczucia.

Oprócz suplementacji ważny jest także sposób przyrządzania posiłków. Na diecie kolagenowej zamiast grillowania, opiekania i smażenia należy wybierać gotowanie. Smażenie i grillowanie powodują wzrost poziomu AGE. Dlatego też im więcej potraw będziesz przygotowywać z użyciem wody, tym lepiej. Zrezygnuj także ze spożywania cukru oraz rafinowanych węglowodanów. Doskonałym uzupełnieniem diety jest korzystanie z kosmetyków, które zawierają w swoim składzie kolagen.

Kolagen w pokarmach znajdziesz również w rybach, roślinach strączkowych oraz w kiełkach pszenicy. Bardzo ważne jest także regularne nawadnianie organizmu. Zbyt mała wody w organizmie powoduje, że skóra jest znacznie mniej elastyczna.

Działanie kolagenu

Dzięki kolagenowi Twoje stawy są bardzo dobrze nawilżone, przez co proces degeneracji znacznie się opóźnia. Niedobór kolagenu w organizmie powoduje, że więzadła oraz ścięgna są sztywne, co w efekcie końcowym powoduje powstanie różnych obrzęków, dolegliwości bólowych podczas przemieszczania się i ruchu. Kolagen w pokarmach jest bardzo potrzebny każdemu organizmowi. Gdy człowiek kończy 30 lat, jego skóra powoli zaczyna tracić ten składnik.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here